Olmec Games
Model gesculptuurd door James Baldwin.
Geschilderd door Jon Geraghty.
Copyrights Olmec Games.
Olmec Games
Het bedrijf achter het spel The Drowned Earth is Olmec Games. Naast dit spel, dat zich afspeelt in een alternatieve wereld, heeft bedenker James Baldwin nog heel wat concepten voor nieuwe spellen in zijn hoofd zitten. Olmec Games maakt niet enkel een spel, maar creëert een complete wereld met een eigen verhaal en verschillende inwoners die elk hun eigen rol spelen.
Olmec Games en De Tinnen Roos
Olmec Games is gevestigd in Londen, Engeland. Vanuit de Engelse hoofdstad worden alle verhalen en ontwerpen voor het spel gemaakt. De speelstukken, gedetailleerde tinnen miniaturen worden hier, bij De Tinnen Roos, geproduceerd. Naast het gieten van de karakters worden met de lasermachine diverse kunststof tokens en templates gemaakt.
We produceren duizenden miniaturen voor tafelspellen
Op zoek naar een producent voor jouw tinnen of thermoplastic resin spelminiaturen?
De Tinnen Roos denkt met u mee bij de ontwikkeling van uw spel. Van 3D ontwerp tot productie.
Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden en een prijsopgave.
The Drowned Earth
De wereld van Ulaya
The Drowned Earth speelt zich af in een wereld die verwoest is door vreemde stormen, aardverschuivingen en overstromingen. Enkele honderden jaren na ‘The Event’ is het nog steeds onduidelijk wat er precies gebeurd is. De wereld is veranderd en bestaat uit ruïnes van steden die inmiddels overgenomen zijn door de natuur. De jungle heeft de steden overgenomen en het moeras is goed vertegenwoordigd. Ulaya wordt bevolkt door afstammelingen van de mensheid, maar ook door genetisch gecreëerde dinosauriërs en allerlei tussenvormen van mens en dier. Elk karakter kent zijn eigen mogelijkheden en bepaalt mede het spel- en verhaalverloop bij ieder potje dat gespeeld wordt.
Miniaturen met hoge detaillering
De inwoners van The Drowned Earth worden ontworpen door James Baldwin in Londen en worden bij De Tinnen Roos speelbaar gemaakt. James weet de karakers zo te tekenen, dat wij er niets meer aan hoeven te doen. Printklaar worden de 3D-bestanden opgestuurd waarna onze Asiga printer ze voor het eerst tastbaar maakt. De mogelijkheid van printen met een hoge detaillering is terug te zien in prototypes van de miniaturen die de basis gaan vormen van ons gietwerk. De vele details die de miniaturen rijk zijn, zijn voor de spelers een grote bron van creativiteit tijdens het schilderen.
De wereld blijft zich uitbreiden
De wereld van Ulaya heeft de mogelijkheid tot het bedenken van uitbreidingen op de bestaande verhaallijn, maar ook op geheel nieuwe verhalen. De omgeving waarin The Drowned Earth zich afspeelt zal daarom ook nooit af zijn en gelegenheid bieden om bestaande volken uit te breiden en nieuwe te introduceren. Bij elke uitbreiding zorgt De Tinnen Roos ervoor dat Ulaya steeds een beetje tastbaarder wordt.
Technieken
The Drowned Earth miniaturen
Het in elkaar zetten en solderen van de miniaturen van The Drowned Earth wordt normaal gedaan door de speler.
Ontwerpen en model maken
3d ontwerpen op de computer
Tijdens het ontwerpen van The Drowned Earth miniaturen maakt James Baldwin de miniaturen printklaar. Bij het ontwerpen wordt al rekening gehouden met op welke wijze de miniaturen lossend uit de mal komen. Voordat de 3D-bestanden verzonden worden, zijn de miniaturen al in losse onderdelen ‘geknipt’ die de speler na aankoop in elkaar kan zetten.
3D printen
De voltooide 3D tekening hebben we bij De Tinnen Roos tastbaar kunnen maken met de Asiga 3D printer. Laagje voor laagje worden de onderdelen opgebouwd. Aan de zijkanten van de onderdelen wordt een frame geprint die ervoor zorgt dat de warme massa tijdens het printwerk niet instort. Voordat de prints gebruikt kan worden om de masters te maken, worden de frames losgeknipt en worden de voorwerpen grondig schoongemaakt met alcohol.
Gieten
Masters maken
De 3D-prints zijn gebruikt voor het maken van metalen masters. Alle onderdelen zijn geplaatst in een siliconen rubber mal. Op onze slingergietmachine van Nicem zijn de masters gegoten met bismuth. Dit metaal gebruiken we omdat dit steviger is tijdens het maken van de productiemallen. Onderdelen verbuigen niet tijdens het indrukken in de zachte siliconen.
Productiemallen maken
Met behulp van meerdere exemplaren van de bismuth masters, zijn er productiemallen gemaakt voor de Nicem slingergietmachine. In de productiemallen zitten meerdere exemplaren van één onderdeel waardoor er meerdere afgietsels tegelijkertijd gemaakt kunnen worden tijdens de productie.
Gietwerk
Bij elke gieting wordt tin handmatig ingegoten. Ondanks het gebruik van gietmachines blijft elke productie grotendeels handwerk.
Afwerken
Schoonknippen metalen mini’s
Zodra de tinnen miniaturen uit de mal komen, worden ze van de krans geknipt. Gietkanalen en ontluchtingskanalen worden van de miniaturen verwijderd met een kniptang zodat ze schoon opgeleverd kunnen worden. Eventuele vliesjes worden met een mesje verwijderd. Deze vliesjes ontstaan bijvoorbeeld als de druk op de mal niet optimaal is, maar zorgen niet voor kwaliteitsverlies.
Kwaliteitscontrole
Kwaliteitsbewaking gebeurt tijdens het productieproces continu. Tijdens het knippen van de krans is er een eerste kwaliteitscontrole. Miniaturen en onderdelen die niet helemaal volgelopen zijn, verdwijnen direct weer in de ketel. Tijdens het schoonknippen is er de tweede kwaliteitscheck. Degene die knipt kijkt of alle onderdelen helemaal in orde zijn en of er tijdens het knippen geen beschadigingen ontstaan. Onderdelen die klaar zijn worden in rijtjes op dienbladen gelegd en nogmaals door iemand nagekeken tijdens een laatste controle voordat er ingepakt wordt. Tijdens deze controle wordt het aantal onderdelen meteen nogmaals geteld zodat het juiste aantal geleverd wordt.
Technieken
tokens en templates
Gebruik van tokens en templates
Spellen als The Drowned Earth kenmerken zich door de manier van spelen. Een combinatie van dobbelstenen en de mogelijkheden van een karakter bepalen hoe er over het speelveld bewogen mag worden. Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt in hoogteverschillen, bewegen over water of land etc. Middels tokens en templates wordt het spel overzichtelijker gemaakt. Speciaal gevormde liniaaltjes en fiches met aanwijzingen zijn nodig om het spelverloop op de juiste manier te laten gaan. Naast het materiaal voor productie van miniaturen heeft De Tinnen Roos ook alles in huis om tokens en templates te maken. Zo kunnen alle belangrijke speelstukken op één plek geproduceerd worden.
Ontwerpen en model maken
Voordat we aan de slag gaan met de lasergraveermachine zal er eerst een ontwerp gemaakt moeten worden. Losse tekeningen van de verschillende tokens en templates worden getekend in Illustrator. Zowel de outlines als alle details in het voorwerp worden geplaatst. Dit moet uiterst nauwkeurig gedaan worden aangezien er templates bij zitten die op de millimeter nauwkeurig aan gaan geven hoe ver een spelkarakter mag bewegen over het speelvlak. De losse tekeningen worden samengevoegd in een verzamelbestand die het formaat heeft van een perspex plaat. Door vlakverdelingen zodanig te maken dat er zoveel mogelijk voorwerpen uit één plaat gehaald kunnen worden, is er zo min mogelijk afval en beperken we de productietijd. In de getekende bestanden worden opdrachten geplaatst die straks gaan bepalen hoe diep de laser gaat snijden.
Laser snijden & printwerk
De getekende bestanden met daarin een trace-opdracht worden doorgestuurd naar onze Trotec Speedy laser 100R. De outlines en de details in de tokens en templates worden met behulp van een laser geprint in een perspex plaat. Afhankelijk van het te maken voorwerp wordt een kleur plexiglas gekozen en op de millimeter precies in de printer gelegd. De diepte waarmee de laser de lijnen brandt bepaalt of de lijn een detail wordt of een uitsnede.
Afwerken
De tokens en templates die uit de plaat komen worden elk stuk voor stuk gecontroleerd. We controleren of de gravure diep genoeg is en daardoor zichtbaar, maar ook of de randen goed uitgesneden zijn. Kleine oneffenheden worden zo mogelijk netjes opgeschuurd. Nadat alle items geteld zijn, worden ze verpakt om geleverd te worden aan Olmec Games. Zij zorgen voor het inpakken in setjes voor de verkoop aan de speler.