De Waalbrug miniatuur
Opdrachtgever: De Tinnen Roos
3D Model (solid works): Ramon Jahn
Afmeting: 25 cm
Materiaal Brug: tin legering
Sokkel: Acryl
Waalbrug Nijmegen
Nijmegen wordt al sinds 1936 met de rest van het land verbonden door de Waalbrug. Architect G. Schoorl zorgde destijds voor de langste boogoverspanning van Europa. Tijdens de crisis van de jaren dertig was het aantal werklozen in Nijmegen sterk gestegen. De brug werd gebouwd als onderdeel van een werkverschaffingsproject om de Nijmeegse bevolking aan het werk te krijgen. Sindsdien is de brug een aantal keer aangepast en verlengd om zoveel mogelijk dagelijks verkeer naar de overkant te brengen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd getracht om de opmars van het Duitse leger te voorkomen door de brug op te blazen. Vanaf 1943 gebruikten de Duitsers de brug weer voor transport tot het in september 1944 door de geallieerden tijdens Operation Market Garden overgenomen werd.
DTR en Nijmegen
Millingen aan de Rijn, de thuisplaats van De Tinnen Roos, ligt vlak naast Nijmegen. De verbondenheid van DTR met de stad is enorm groot. De souvenirlijn wordt voor een groot deel gevoed door het grootste wandelevenement van de wereld: De Nijmeegse Vierdaagse. Naast de souvenirs die geheel geïnspireerd zijn op de wandeltocht, werd besloten om ook de Nijmeegse bevolking die aan de marktkramen een kijkje kwam nemen te bedienen. De miniatuur van De Waalbrug is hierbij een echte klassieker geworden. In loop der jaren heeft het een aantal keer een update gekregen qua productieproces en afwerking.
Wat onze klanten zeggen
Wilt u een unieke herinneringsmunt laten maken?
Heeft u een speciaal gebouw dat u wilt vastleggen op een unieke manier? De Tinnen Roos denkt met u mee bij het ontwerpen en fabriceren van een souvenir. Geschikt als cadeau aan speciale mensen, maar ook voor particuliere verkoop als souvenir. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden en een prijsopgave.
We maken unieke en mooie munten voor een grote verscheidenheid aan klanten
Technieken
Ontwerpen en model maken
Ontwerpen op de computer
Voor het ontwerpen van de brug is gebruik gemaakt van het tekenprogramma SolidWorks. Dit tekenprogramma is geschikt voor technische tekeningen. Door het ontwerp telkens vanuit een andere hoek te bekijken in het programma konden zoveel mogelijk details toegevoegd worden en wisten we vooraf al hoe deze zouden uitpakken in de daadwerkelijke brug.
3D printen
De voltooide 3D tekening hebben we tastbaar kunnen maken met de 3D printer. Laagje voor laagje worden de onderdelen opgebouwd. Aan de zijkanten van de onderdelen wordt een frame geprint die ervoor zorgt dat de warme massa tijdens het printwerk niet instort. Voordat de onderdelen gebruikt kunnen worden, moet het frame losgeknipt worden en wordt het voorwerp grondig schoongemaakt met alcohol. De brug bestaat uit zes onderdelen die gegoten moeten worden en dat betekent dat er zes verschillende prints zijn gemaakt.
Gieten en afwerken
Mal maken en gieten
Met behulp van de prints zijn in een eerste mal de masters gegoten. Masters worden gebruikt om de productiemal mee te maken. Alle mallen worden in eigen huis gefabriceerd en per product aangepast voor de beste gietresultaten. Door het formaat van de brug zijn er twee mallen nodig. Tijdens het gietwerk worden deze om en om in de slingergietmachine gelegd. De brug wordt gegoten met een tin legering. Deze legering wordt door onszelf aangemaakt in de gietketels. Bij elke gieting wordt het mengsel handmatig in de slingergietmachine gegoten.
Onderdelen afwerken
Voordat de onderdelen van de brug in elkaar gezet kunnen worden, worden ze ontdaan van restanten van gietkanaaltjes. Na schoonknippen worden de contouren geslepen en gepolijst met een scotchschijf. De onderdelen passen nu beter in elkaar zonder last te hebben van uitstulpingen.
Brug assembleren
Solderen
De tinnen onderdelen van de brug worden aan elkaar gezet door middel van solderen. Elke brug wordt handmatig gesoldeerd. Om de boogoverspanning te kunnen solderen, wordt het onderdeel eerst lichtjes met de hand gebogen. Tijdens het solderen wordt dit stukje voor stukje bijgebogen. Zodra de overspanning vast zit aan beide zijkanten zijn bovenop de brug enkele soldeerpunten die wat uitsteken. De brug wordt nogmaals geslepen en krijgt een scotch behandeling om een glad oppervlak te krijgen.
Laklaagje
De brug wordt niet geheel gepolijst, maar krijgt wel een laagje Zapon lak. Deze geeft een klein glanslaagje en beschermt de tin tegen invloeden van buitenaf.
Sokkel productie en assemblage
Sokkel met inscriptie
De brug komt op een acryl sokkel te staan. Deze sokkel heeft standaard de inscriptie “Waalbrug Nijmegen”, maar deze tekst kan naar wens van de klant aangepast worden. Om de acryl sokkel te maken wordt met de lasergraveermachine de tekst in een plaats gegraveerd. De tweede stap is de vorm van de sokkel uitlaseren. Voordeel van de laser is dat er uiterst precies gesneden kan worden en er geen zaagsnedes te zien zijn aan de randen.
Brug plakken
In de eerdere versies werd met een droge naald graveermachine een uitsparing geslepen in de sokkel waar de pijlers van de brug precies in moesten vallen. De brug werd met tweecomponentenlijm vastgezet aan de sokkel. Bij de nieuwste versie brug is de uitsparing weggelaten en worden de pijlers op de sokkel geplakt met 3M VHB dubbelzijdige tape.